Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.

Crestinismul, partea a III'a

In jos

Crestinismul, partea a III'a Empty Crestinismul, partea a III'a

Mesaj  dane Dum Iun 27, 2010 9:46 pm

Luteranismul
Luteranismul are la baza invataturile lui Martin Luther, un calugar din Germania, care aveau ca scop reformarea doctrinelor si practicilor corupte ale Bisericii Romano-Catolice de la inceputul secolului al XVI-lea.
Termenul „luteran” a fost folosit de adversarii lui Luther in 1519 si mai tarziu s’a raspandit in toata lumea, desi Luther prefera termenul „evanghelic”, iar astazi miscarea este cunoscuta sub numele de Biserica Luterana Evanghelica.
Doctrina fundamentala a luteranismului este suprematia Bibliei. Luteranii cred ca toate actiunile oamenilor sunt atinse de pacat ca urmare a nesupunerii lui Adam si a Evei – si ca mantuirea se obtine doar prin credinta, nu prin fapte bune. Ei considera descrierea apocalipsei si a milenarismului din Cartea Revelatiei a fi simbolica sau figurativa, nu literala, si sustin ca, crestinii credinciosi sunt dusi direct in rai dupa moarte, unde asteapta invierea trupurilor la a doua venire a lui Hristos.
Muzica formeaza o parte importanta a slujbelor luterane si multe dintre coralele miscarii au fost compuse de Johann Sebastian Bach, si el un luteran convins.
Crestinismul, partea a III'a 04_bis10
Anglicanismul
Termenul „anglicanism” (provine de la cuvantul latinesc care inseamna „biserica engleza”) desemneaza institutiile si bisericile care tin de Biserica de Stat a Angliei, precum si traditiile liturgice si conceptele teologice elaborate de aceasta.
Religia anglicana este una din cele mai mari confesiuni crestine din lume, cu mai mult de 70 de milioane de adepti, si include biserici precum Biserica Episcopala din SUA si Biserica Indiei de Sud. Conducatorul ei spiritual este arhiepiscopul de Catenbury, care beneficiaza de succesiune apostolica, virtute recunoscuta anterior numai papei.
Crestinismul, partea a III'a 04_san10
Prezbiterianism
Factorii care au dus la aparitia prezbiterianismului au fost reforma protestanta initiata de Martin Luther, in Germania, in 1517, si scrierile lui Jean Calvin, teologul francez care a cristalizat conceptele Reformei.
Numele prezbiterianism vine de la cuvantul grecesc presbyteros („mai batran”).
Conducerea Bisericii Prezbiteriene (cunoscuta sub numele de Ordinul Bisericii) se bazeaza pe superiori mai in varsta (preoti sau prezbiteri) alesi, care formeaza o adunare in cadrul bisericii numita Consiliul Bisericii, responsabil cu disciplina, educatia si activitatea misionara a concregatiilor locale. Preotii sunt insarcinati cu tinerea de predici, slujbe si sacramente in bisericile lor, in timp ce finantele si alte probleme de natura laica sunt controlate de un grup de ofiteri numiti diaconi.
Desi calvinismul, formulat de telogul francez Jean Calvin a constituit esenta ideologiei Bisericii Prezbiteriene, nu toate dogmele sale sunt acceptate de toate bisericile prezbiteriene, mai ales doctrina predestinarii (ideea ca Dumnezeu a ales anumiti oameni pentru a fi mantuiti), iar masura in care calvinismul este adoptat a provocat schisme in sanul miscarii prezbiteriene.
Crestinismul, partea a III'a 04_cel10

Unitarianism
Unitarianismul este termenul generic pentru grupurile ce se opun doctrinei Trinitatii din crestinism. Dogma principala este ca Dumnezeu e o singura fiinta, nu trei.
Aparut in urma reformei protestante din Polonia si Transilvania, unitarianismul se deosebeste de crestinismul ortodox prin aceea ca adeptii sai nu cred in doctrina Sfintei Treimi. Desi ei cred, in general, ca Iisus a fost Fiul lui Dumnezeu, sustin ca a fost o fiinta creata, nu divina. De asemenea, ei afirma ca Sfantul Duh este o putere creata de Dumnezeu, nu o persoana a Sfintei Treimi. Bunatatea intrinseca a omului este o componenta importanta a doctrinei lor, astfel incat ei nu considera ca, murind pe cruce, Iisus a rascumparat pacatele oamenilor, si nu cred in invierea lui.
Unitarienii pledeaza pentru egalitatea sexelor si folosesc un limbaj nediscriminatoriu la slujbele religioase. Slujbele unitariene nu au liturghie si ritualuri oficiale, dar se citesc multe texte, nu neaparat numai din Biblie, insotite de taceri, imnuri si cantece.
Unitarianismul simbolizeaza libertatea gandirii religioase, in care umanismul, crestinismul si universalismul se suprapun.
Crestinismul, partea a III'a 04_uni10

dane

Numarul mesajelor : 203
Data de inscriere : 18/04/2009

Sus In jos

Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum